اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد

ناگفته‌های وصیت‌نامه شهدای دانش‌آموز/ ۷ پرسش کلیدی و عمیق

معاون ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به بررسی وصیت‌نامه شهدای دانش‌آموز پرداخت و گفت: چگونه امکان دارد نوجوانانی در سن 12 یا 13 سالگی به بصیرت برسند که خانواده خود را به معرفت هستی شناختی و انسان شناسی برسانند؟

ناگفته‌های وصیت‌نامه شهدای دانش‌آموز/ ۷ پرسش کلیدی  و عمیق

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص نقش خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنانکه که در مبانی سند تحول آمده است، خانواده در بارگاه الهی نسبت به عملکرد تربیتی دولت اسلامی پاسخگوست و نمی‌تواند از خویش سلب مسؤولیت کند؛ همان طور که این امر به لحاظ حقوقی نیز در عموم قوانین موضوعه و بین‌المللی مورد توجه است و به نوعی دین مبین اسلام را در مبانی نظری متابعت کرده، اگرچه در عمل آنها تناقضاتی مشاهده می‌شود که مردم جهان را می‌آزارد.

وی ادامه داد: چنان که می‌دانیم خانواده به طور طبیعی مهم‌ترین نقش را در زمینه‌سازی رشد و تحول فرزندان بر عهده دارد لذا در دیدگاه اسلامی با ملاحظات گوناگون، بر جایگاه خانواده در فرآیند تربیت تأکید می‌شود؛ صراحت متون مقدس و معتبر اسلامی در توجه به نقش والدین در تربیت و هم چنین تنوع و تکرار فراوان آن چه در روایات و احادیث درباره وظایف تربیتی خانواده آمده است، اجماعی کلی درباره مسؤولیت والدین نسبت به تربیت فرزندان در میان علمای دینی و کارشناسان تربیت آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: آیات نورانی قرآن در 3 لایه خانواده صالح را معرفی می‌کند مرحله نخست در سوره اسری «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً؛64اسری» و (اى شیطان!) هر کس از مردم را مى‌توانى با صداى خود بلغزان و نیروهاى سواره و پیاده‌ات را بر ضدّ آنان گسیل‌دار و در اموال و فرزندان با آنان شریک شو و به آنان وعده بده، و شیطان جز فریب، وعده‌اى به آنان نمى‌دهد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: با استناد به این آیه شریفه خداوند متعال به شیطان اجازه داده تا در ماده حیاتی تشکیل فرزندان یک خانواده شرکت داشته باشد، و این بدان معناست که اقتصاد خانواده باید بر مدار دستورات وحی باشد تا به اسارت شیطان و نفس آدمی گرفتار نشود.

وی گفت: مرحله میانی در سوره تجریم «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ» اى کسانى که ایمان آورده‌اید! خود و خانواده خود را از آتشى که هیزم آن مردمان (گنهکار) و سنگ‌ها هستند، حفظ کنید. آتشى که بر آن فرشتگانى درشت خو و سخت گیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانى نکنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند. «6 تحریم»

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: این آیه شریفه والدین و اعضای خانواده را بر آن می‌دارد که سازندگی و سلامت را از خود باید آغاز کنند و فرهنگ فرد محوری را در تربیت نصب‌العین خود قرار دهند.

وی ادامه داد: مرحله نهایی در سوره لقمان «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» اى پسرک من نماز را برپا دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند باز دار و بر آسیبى که بر تو وارد آمده است‏ شکیبا باش این [حاکى] از عزم [و اراده تو در] امور است؛ «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» و از مردم [به نخوت] رخ برمتاب و در زمین خرامان راه مرو که خدا خودپسند لاف زن را دوست نمى‌دارد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: در این مرحله نهایی که جهت دادن و نقشه راه باید برای فرزندان مشخص و معین شود نیاز مبرم است که معرفت شناسی از رفتار به کردار مبدل شده تا فرزندان در میدان عمل با کرختی و دوگانگی مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان در 8 سال دفاع مقدس قبل از بلوغشان عقول مردم ایران و جهان را هشیار و بیدار کردند، چرا که از چهره ظالمان جهان در جنگ تحمیلی پرده برداشتند. چگونه امکان دارد نوجوانانی در سن 12 یا 13 سالگی به بصیرت برسند که خانواده خود را به معرفت هستی شناختی و انسان شناسی برسانند. شاید این مهم برای تفکرات مادی و مغرضانه قابل هضم و تأیید نباشد زیرا ذهن آنان در امور معنوی با مقایسه خام و تک بعدی مادی روبه‌رو است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: امروز در جامعه، رفتار جوانانی را شاهد بوده و هستیم  که جهان غرب برای آنان به نمایش گذاشته که سطح معرفت شناسی شهدای نوجوان و جوان دانشگاه 8 سال دفاع مقدس برای آنان قابل درک و دریافت نیست. همچنانکه مشهود و ملموس است پشتوانه 8 سال دفاع مقدس ایران اسلامی آیات و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و هست، به همین جهت این حدیث نورانی از رَسُول خدا(ص)«مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ» هر بنده‌ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌گردد»، از مبانی نظری وصیت‌نامه‌های شهدای گرامی خبر می‌دهد که انسان با قدرت اخلاص می‌تواند در دوران قبل از بلوغ از مضامین بلند اهداف خلقت و راه‌های سعادت آن مطلع شده و دیگران را به معرفت خلقت آشنا کند.

وی افزود: شهید محمد حسین ذوالفقاری در وصیت نامه خود به 3 اصل قرآنی در تربیت متذکر شده که شامل اقتصاد قرآنی، مالکیت الهی و حیات بعد از شهادت است؛ این شهید نوجوان انسان و همه اعضا و جوارح او را امانت الهی می‌داند و به همین دلیل والدین خود را امانت‌دار حضرت حق تعالی معرفی کرده که اگر این عنصر در خانواده دانش‌آموزان و مدارس مبنا واقع شود بسیاری از آسیب‌ها چاره‌سازی می‌شود؛ این نوع عقیده پاک انسان را بعد از شهادت زنده و پاینده می‌کند و مرگ را نابودی و پایان راه معرفی نمی‌کند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در وصیت‌نامه این شهید آمده است «سلام بر شما ای پدر و مادرم، سلام بر تو که شب و روز از کوچکیم خواب نکردی تا من بزرگ شدم، سلام بر تو ای پدری که بازوانت را شب و روز به کار بردی تا من رشد و نمو کنم و تا این حد برسم و برای زندگی آینده شما پر ثمر باشم ولی چه کار کنم که نه مال شما هستم نه مال خودم بلکه هر عضو از اعضای بدن من امانت است و باید آن امانت را قربانی کنم و زودتر آن امانت را به او برسانم، ولاتحسبن «پس شما نباید غصه بخورید و از مرگ من بگریید و به زاری بپردازید زیرا که خدا در قرآن می فرماید  و مپندارید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده‌اند»؛ «الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون» بلکه زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند؛ ان‌شاءالله که این آیه قرآن به شما و دیگر کسانی که در سوگ من نشسته‌اند قوت و نیرویی عطا کند. ای پدر و مادر! از دوستان و آشنایان بخواهید که اگر به آنها اذیت و آزاری کرده‌ام و آنها از من ناراضی هستند مرا ببخشند که خدای مهربان مرا ببخشد».

وی به وصیت‌نامه شهید دیگری اشاره کرد و گفت: وصیت نامه شهید علی جرایه به 3 اصل جامعه شناختی و مسؤولیت‌پذیری و پذیرش آگاهانه دین اشاره کرده است؛ این شهید وارسته ایستادگی در مقابل دشمنان را اثر ایمان معرفی کرده که با صبر در مقابل ناملایمات، سعادت ابدی برای انسان رقم زده می‌شود چرا که تفاوت انسان با حیوان در امر مهم مسؤولیت پذیری است که این شهیدان در بهار زندگی خود با خون خویش آن را به اثبات رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی افزود: در متن وصیت‌نامه این شهید آمده است «پدر و مادر عزیزم به خدا سوگند تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون که در بدن دارم با دشمنان اسلام می‌جنگم. توصیه‌ام به شما این است که صبر و استقامت داشته باشید و تقوا پیشه کنید. از شما می‌خواهم که پیرو همیشگی امام عزیز باشید و نگذارید که امام  تنها بماند. اگر این سعادت نصیبم شد که در رکاب حسین زمان به سوی معبودم بشتابم برای من گریه و زاری نکنید و بدانید با آگاهی کامل این راه را پذیرفتم و چون مسؤولیت پاسداری از خون شهدا را بر دوش خود حس کردم به جبهه‌ها شتافتم تا قسمتی از بار مسؤولیت که بردوشم بود، انجام دهم.

وی به اراده شهید مرحمت بالازاده اشاره کرد و ادامه داد: سیر شهادت این نوجوان تربیت شده در آغوش معارف اهل بیت(ع)، ‌سخن ها با اهلش دارد چرا که ایشان مفسر سخن حکیمانه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران است که فرمودند «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» زیرا در روند شهادت این سفیر الهی اراده و انتخابی شهود می‌شود که برخی از اهل معنی سالیان سال برای آن ریاضت‌ها می‌کشند، تا جهان آخرتی را بسازند که هر گاه جرس بانگ برآورد که وقت رحیل است، دست افشان و پا کوبان از آن استقبال کنند. 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شهید مرحمت بالازاده با حرکت خود از شهر اردبیل تا کاخ ریاست جمهوری و انتقال خواسته آخرتی‌اش در قالب مدیریت جهادی به همگان درسی داده است که برای اموری که آخرت محور هستند نیاز به اضافه کار و چهره شدن و در ساعت اداری بودن ندارد، ایشان با اراده عاشورایی خود تمام سختی‌های در راه را مچاله و چماله نموده و دیوار حفاظت جمهوری را پشت سر می‌گذارد و در نهایت مسؤولیت اسلامی و انسانی خویش را به انجام رسانده و به همه ­جهان استکبار درسی می‌دهد که دانشگاه عاشورا و مکتب حسینی در ایران شهید پرور بنای مرتفع و معظمی را بر پا کرده که بن‌بست و «ادبیات نمی‌توانیم» در آن وجود ندارد؛ با 13 سال زندگی در دنیا چگونه می‌توان ره صد ساله را پشت سر گذاشت و همگان را به عظمت مبانی تربیتی مکتب عاشورا و آموزه‌های قرآنی متذکر شد، به جهت اینکه این مهم تقریب به ذهن شود، لازم است مسیر طی شده شهید بالازاده را چندین بار با چشم دل قرائت کرد.

وی ادامه داد: در وصیت نامه شهید 13 ساله سعید طوقانی، توصیه‌های قرآنی معرفی شده است که برای همه جوانان غیور انقلابی، نجات از شر فتنه‌ها و اطاعت از خدا و رسول را به همراه داشته و  هم چنین انسان را از بلای ظلوم و جهول بودن رهایی می‌بخشد؛ این روزها سؤالی از دوستان شهدا و مردم انقلابی مطرح می‌شود که نشان از درد و دغدغه ملت غیور و نجیب انقلاب اسلامی می‌دهد که اگر شهدا امروز تشرف حضور داشتند با این مشکلات و مصائب جامعه که توسط دشمنان قسم خورده خارجی و فریب خوردگان داخلی تولید شده چه می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: در وصیت نامه شهید طوقانی 13 ساله برای همه دلسوزان و خادمان انقلاب راهکارهای 3 گانه دارد که عبارتند از «سخنان و رفتار و کردار رهبری باید در امور حکومتی فصل الخطاب باشند»، «راه نجات از شر فتنه‌ها و حماقت فتنه‌سازان حمایت و اطاعت از ولایت فقیه است» و «راه تقرب الی الله در انقلاب اسلامی حمایت و حفاظت از دستاوردهای امام راحل و دستورات رهبری عزیز و شهدای آبرومند به درگاه الهی است».

وی گفت: در این وصیت‌نامه آمده است « از شما و همه می‌خواهم که شدیدا مقلد و متعبد امام امت باشید و دوستی و دشمنی و حب و بغض و همه اعمالتان را بر محور امام امت و سخنان و رفتار و کردار او قرار دهید و در فتنه‌ها و گیرودارها تمسک به این حبل متین و نماینده صراط مستقیم که شما را بیشتر از خودتان دوست دارد و اختیارتان را بیشتر از خودتان دارد، نمایید تا از بلاها و آزمایشات سرافراز و با رضای حق بیرون آیید و کاری نکنید که لیاقت یاوری امام زمان را از دست بدهید تا می‌توانید مراقب و محاسب اعمال و احوال خودتان باشید و خود را در محضر خدا حس کنید که اگر شما او را نمی بینید او شما را می‌بیند و رئوف و رحیم و قادر و قهار است و حلم و صبر او شما را ظلوم و جهول نکند».

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به وصیت‌نامه  شهید بهنام محمدی اشاره کرد و بیان داشت: در این وصیت‌نامه توصیه‌های تربیتی کم نظیری چشم نوازی می‌کند که گویا نسخه شفا بخش آمال و آلام نوجوانان بوده و هم چنین پشتوانه و پیشران جوانانی است که می‌خواهند در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان از جبهه آسمان و زمین و فضاهای مجازی و فضاهای مدیریتی در کشور، راه نجات را یافته و سهم خود را به انقلاب و امام(ره) و رهبری ادا کنند. اما توصیه های تربیتی شهید بهنام عبارت است از «والدین فرزندان خود را احساسی تربیت نکنند»، «خانواده‌ها فرزندان خویش را اهل مبارزه و مقاومت تربیت کنند» و «با توکل بر خداوند ولایت فقیه را یار و یاور باشید».

وی ادامه داد: در این وصیت‌نامه آمده است «پیام من به پدر و مادرها این است که بچه های خود را لوس و ننر بار نیاورید؛ ازبچه‌ها می‌خواهم امام را تنها نگذارند و خدا را فراموش نکنند. به خدا توکل کنند. پدر و مادرها فرزندان خود را اهل مبارزه و جهاد در راه خدا بار بیاورند».

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی به وصیت‌نامه شهید فهمیده اشاره کرد و گفت: این شهید حماسه آفرین و صف شکن در وصیت‌نامه خود به عنصر کلیدی مشکلات مدیریتی در زندگی بشر خصوصاً مسؤولان مسلمانان اشاره‌ای دارد که از رفتار امام راحل درس گرفته، و آن چیزی نیست جز پشت پا زدن به زرق و برق دنیا، و اگر انسان از محبت مخلوق دل برید، به گونه ایی قرب الی الله، روزی‌اش می‌گردد که از همه دنیا به سادگی می‌گذرد؛ در این وصیت‌نامه آمده است «من برای خدا از مادیات گذشتم و به معنویات فکر کردم، از مال و اموال و پدر و مادر و برادر و خواهر چشم پوشیدم، فقط برای هدفم یعنی الله».

وی درباره وصیت‌نامه شهید علیرضا محمودی پارسا اظهار کرد: وصیت‌نامه شهید علیرضا محمودی پارسا، به یک نکته کلیدی متذکر شده که داروی درمان قریب به اتفاق آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه ماست و این بسیار عجیب است که این وصف کارآمد از ارکان زندگی و رسالت های آنبیاء می باشد، و آن عبارت است  از حضور مملوس و محسوس در سنگرهای خدمت و ارتباط با ارباب رجوع، و این ادب پیامبران الهی و اولیاء الله رزق کسی مقرر و مصوب نمی گردد الا به اینکه انسان از خواهش های نامشروع نفس خویش و لذات دنیا مادی برابر دستورات وحی فاصله گرفته و به حق تعالی واصل شود.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: از همه چیز خود گذشته‌اند و برای خدمت به اسلام در این‌جا گرد آمده‌اند و بهترین سرمایه‌ زندگی‌شان یعنی جانشان را در کف گرفته‌اند و حاضرند بدون هیچ چشمداشتی آن را در راه خدای خود فدا نمایند.

وی به طرح ۷ پرسش پرداخت و گفت: «چگونه می‌توانیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با مضامین نورانی و مرتفع وصیت‌نامه‌های شهدای عزیز غنی‌سازی کنیم؟»، «چگونه می‌توانیم نظرات تربیتی شهدای گرامی را در متون کتب درسی شاهد باشیم؟»، «شهدای نورانی و نوجوان ایران زمین این همه معارف ملکوتی را از  متون چه کتابی و محیط آموزشی دریافت و درک کردند؟»، « آیا با این حجم معارف به جا مانده از وصیت‌نامه‌های شهیدان، المپیادهای علم تجربی به تنهایی قادر است ارزش‌های قرآنی و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را بدون پشتوانه وحی محافظت کند؟»، «آیا تحول در آموزش و پرورش با آرشیو نمودن معارف کارآمد و راهبردی در وصیت‌نامه‌های شهدا امکان پذیر است؟»، «آیا این همه توجه در وصیت‌نامه‌های وزین و عزیز شهدا به خانواده، برنامه‌ریزان را بر آن نمی‌دارد که در برنامه‌های آموزشی حضور خانواده‌ها را مهندسی کنند؟»، «آیا با این راهکارهای عملیاتی شده و سپس ابلاغ شده به مردم ایران در وصیت‌نامه‌های حکیمانه شهدا، نمی‌توان چشم‌انداز تمدن اسلامی را رصد نمود؟»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول